Skärpning!

Nu har jag fått nog av vuxna människor som ägnar sig åt sär skrivning! Sär - ---- - - - - - - - - - skrivning! Jag skulle nog vilja påstå att det hör hemma i mellanstadiet. Om ens det. Då jag åker hem till mami och papi nästa gång så ska jag djupdyka i alla kartonger som innehåller mina gamla skolarbeten osv. Jag ska leta upp epoken då jag inte visste bättre. Då kan jag jämföra och ge er ett mer exakt svar på var det hör hemma, i vilken ålder alltså.

För er som kanske inte riktigt tänkt på detta så skall jag ge er exempel som jag läste på min facebook idag;

"bröd text" = brödtext, d.v.s den löpande texten i exempelvis en uppsats. Inte bröd med text på.

"morgon promenix" = morgonpromenad, d.v.s då man går ut och promenerar på morgonen.

Andra klassiker är ju exempelvis "jätte bra" och "sov morgon".

Det är sannerligen pinsamt att vuxna människor inte kan använda sig ordentligt av sitt modersmål. Skärpning!
Jag blir så himla irriterad på detta fenomen. Jag borde kanske bli lärare ändå och ha som mål att utrota särskrivningen för alltid! Det kan sannerligen behövas.

Jag ville bara få ur mig denna frustration, jag funderade till och med på att göra min allra första video någonsin där jag ingående beskrev mitt hat mot särskrivning. Jag bangade dock, eftersom jag är sjuk.

Goda nyheter är dock att jag har varit mindre illamående idag. Nu är jag bara illamående då jag äter.


Hoppas er helg är bättre! :)
 /El Hjorto

Kommentarer
Postat av: Sosso

Håller med dig! Har irriterat mig på särskrivningar (sär skrivningar)jäklans länge nu, hur svårt kan det vara? Hur får dom godkänt i svenska???? Om jag var svenskalärare (svenska lärare) skulle jag antagligen halshugga (hals hugga) alla elever som gjorde fel med denna, aaaaaarrrrggghhh!

Fina säääääärskrivningar är ju sånna som "rak apparat", "skum tomte" och "fryst kyckling lever".

2011-04-15 @ 20:18:37
URL: http://sosselito.blogg.se/
Postat av: hjorteeen

Go broe! Håller med till hundra. Hatar speciellt när folk skriver "brun hårig" osv. Låter bra haha..

2011-04-16 @ 01:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0